Akcie Global X Lithium & Battery Tech ETF včera posílily o 5,1 % poté, co investoři zaznamenali zprávu, že čínské úřady plánují stanovit termín, od kterého bude v zemi zastaven prodej automobilů na fosilní paliva. Veřejně obchodovaný fond zaznamenává kapitálový příliv již šest týdnů v řadě. Posílily také akcie těžařů lithia a výrobců elektromobilů a baterií jako FMC Corp. Quimica & Minera de Chile SA, Tesla Inc. či Samsung SDI Co.
V neděli oznámil Xin Guobin, zástupce čínského ministra průmyslu a informačních technologií, že vláda ve spolupráci s regulačními úřady pracuje na harmonogramu zákazu výroby a prodeje automobilů s motory na fosilní paliva. „Pokud Čína přechází na elektromobily a následovat budou také ostatní země a výrobci automobilů, poté nás do budoucna očekává svět elektrických vozů,“ uvedl Jay Jacobs, vedoucí výzkumu v Global X Funds pro agenturu Bloomberg. Čína svým rozhodnutím následuje některé západní země, které již pevné datum zákazu motorů na fosilní paliva stanovily. V červenci to byla Velká Británie a v závěsu za ní Francie. Ještě dříve se chystají vyřadit z provozu benzinové a dieselové motory Norsko a Nizozemi.
zdroj: Bloomberg
Zvyšující se poptávka po lithiu se prozatím setkává s omezenou nabídkou ze strany těžařů. Nedostatek komodity na trhu by navíc měl panovat i na začátku roku 2018, jsou přesvědčeni analytici Citigroup, kteří nedávno zvýšili svůj odhad ceny uhličitanu lithného v příštím roce na 14 000 USD za tunu. Ze zvýšené poptávky po lithiu by měli i nadále profitovat těžební společnosti FMC či Albermarle.
Čína je již několik desetiletí největším světovým odběratelem komodit obecně. V případě, že dojde k plnému přechodu na elektromobily, zvýší se mohutně i její spotřeba lithia. Podle odhadů je Čína schopna ročně získat z Austrálie dováženého spodumenu 90 000 tun lithia, což vystačí na výrobu asi 2 miliony elektromobilů, v zemi je přitom 300 milionů registrovaných řidičů.