Výkonný ředitel Boeing, Dennis Muilenburg načrtl v úterý ne tak vzdálenou budoucnost jednoho z největších producentů v leteckém průmyslu. Budoucnost patří cestám do vesmíru, je přesvědčen. V Muilenburgových vizích mají své pevné místo komerční lety do vesmíru s desítkami lokací na oběžné dráze Země a nadzvukové dopravní letouny překonávající mezikontinentální vzdálenosti v řádu hodiny či dvou.
U této vize se však nezastavil a pokračoval v odvážném tvrzení, že to bude společnost Boeing, která lidstvu otevře dveře k cestám na Mars. „Jsem přesvědčen, že první člověk, který vkročí na Mars, se tam dostane prostřednictvím rakety Boeing,“ uvedl CEO.
První konkrétní kroky na této cestě již Boeing podniká. Ve spolupráci s NASA vyvíjí raketu Space Launch System určenou pro lety za hranici oběžné dráhy Měsíce. Muilenburgovy plány jsou odpovědí na vystoupení Elona Muska z minulého týdne, na kterém slavný vizionář představil design nového vesmírného plavidla jeho společnosti SpaceX, které by mělo být schopno dopravit na Mars až 100 pasažérů. Nejnižší odhady ceny počítají s pouze 100 000 USD za letenku. Boeing si navíc s Muskovou Space X konkuruje také v komerčních letech pro NASA, které dopravují astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS.
Komerční lety na oběžnou dráhu se brzy přestanou omezovat pouze na zakázky pro NASA a pro telekomunikační společnosti. Mezinárodní vesmírné stanici by za pár let mohly dělat společnost desítky hotelů, provozovatelů zábavních parků ve stavu beztíže či společnosti využívajících beztížný stav pro výzkum a produkci. Velikost potenciálního trhu je dnes jen těžko odhadnutelná, bude však jistě v řádu miliard amerických dolarů.
Dopravní letadla rychlejší než zvuk
V současnosti se hned několik velkých společností i startupů snaží vrátit nadzvuková komerční letadla zpátky na oblohu. Své želízko v ohni mají samozřejmě i Lockheed Martin Corp. a Boeing. Falcon Hypersonic Technology Vehicle 2 by měl být schopný dosáhnout rychlosti letu na úrovni Mach 20 a pokořit vzdálenost z New Yorku do Los Angeles za 12 minut. Prototyp Boeing X-51A WaveRider během testovacího letu v roce 2013 zvládl dosáhnout rychlosti Mach 5.
Ačkoli náklady na provoz těchto strojů jsou stále ještě příliš vysoké na komerční využití, ostatně to byl také pravý důvod neúspěchu letounu Concorde, je jen otázkou času, než ovládnou oblohu.