Elektrobus Catalyst E2 Max od kalifornské společnosti Proterra zmiňovaného rekordu dosáhl na testovací dráze společnosti Navistar v Indianě. Testovaný elektrobus byl vybaven elektrobaterií s kapacitou 660 kWh, což představuje ekvivalent 11 vozidel Chevy Bolts. Obdivuhodná dozajista je též informace z vyjádření společnosti Proterra, že zcela vybitou baterii tohoto elektrobusu lze dobít za pouhou jednu hodinu. Baterie je totiž vybavena speciální technologií pro rychlodobíjení.
Zdroj: ftm
Pokořený dojezdový rekord až do nynějška patřil experimentálnímu elektromobilu Schluckspecht E a činil 1013,76 mil (1631,5 km). Přitom je třeba podotknout, že toto vozidlo bylo 46krát lehčí než zmiňovaný elektrobus. Vedení společnosti Proterra si nad dosaženým rekordem spokojeně mne ruce a věří ve světlé zítřky svých vozidel MHD.
Poslední dobou se v souvislosti s přechodem od fosilních paliv k čistším zdrojům energie poněkud krátkozrace zdůrazňovaly především malé osobní elektromobily, zatímco na neméně důležitou odnož dopravy, jakou je hromadná doprava, se zapomínalo. Dokonce i o lehčích nákladních vozidlech (semitrucks) se začalo v souvislosti s elektromobily hovořit dříve než o MHD. Teď už se mluví snad téměř o všech typech vozidel. O přechodu k elektromotorům se totiž mluví už i v případě milionářských jachet.
Přechod dopravních prostředků od fosilních paliv k elektrickému pohonu je obecně vnímán jakožto přínos pro kvalitu životního prostředí potažmo klimatu naší planety. Navíc se ukazuje, že náklady na jednu míli provozu elektrobusů Proterra jsou nižší než náklady na provoz autobusů na fosilní paliva. Další výhodou elektrických pohonů je, že menší počet stavebních dílů motoru snižuje množství nutných oprav a údržby. I přes tyto významné klady elektricky poháněných dopravních prostředků se však často zapomínají připomínat i negativa, jimiž mj. jsou: vysoké počáteční náklady na výzkum a vývoj, obrovské náklady na výstavbu dostatečně husté sítě dobíjecích stanic, toxicita elektrobaterií aj. dílů, ničení životního prostředí těžbou potřebných kovů, mnohdy neekologicky vyráběná elektřina z elektráren, jíž je dobíjeno, a v neposlední řadě také daleko větší vyzařování elektrosmogu z elektromobilu, který citlivějším jedincům může cestování elektromobilem značně znepříjemnit až znemožnit. Nehledě na tyto zápory lze celkově vyhodnotit odchod od fosilních paliv jakožto kladný počin.
Zapomínat by se nemělo ani na další slibné alternativy pohonu, kupříkladu na vodík, který by mohl pohánět vodíková auta.