Podruhé během krátké doby zažívá většina světové veřejnosti překvapení, v obou případech kvůli důležitým demokratickým volbám. Řada sociologických agentur, sázkových kanceláří a komentátorů předpokládala, že všechno zůstane jako doposud: Spojené království Velké Británie a Severního Irska setrvá uvnitř Evropské unie, prezidentské volby ve Spojených státech amerických vyhraje členka Demokratické strany. Ale voliči rozhodli opačně.
(Ne)očekávaný výsledek mezi emocemi a chladnou analýzou
Navzdory riziku, že tamní firmy ztratí volný přístup na evropský trh a londýnští bankéři odejdou do zahraničí, Britové demokraticky zvolili Brexit. A zanedlouho potom Američani vynesli do prezidentského úřadu Donalda Trumpa, který chce postavit na jižní hranici vysokou zeď, vyzval ke zrušení demokratických voleb a svojí konkurentce hrozil vězením. Takhle aspoň vypadá mediální obrázek, ačkoli skutečnost je samozřejmě vždycky složitější.
Každopádně příznivci dosavadního vývoje zažívají šok. Ale proč vlastně? Copak v dnešním digitálním věku, kdy po sobě denně zanecháváme internetovou stopu a marketéři adresují reklamu podle individuálních potřeb konkrétního spotřebitele, neexistuje nástroj, pomocí kterého dokážeme podobné události předvídat? Samozřejmě, že existuje! Brexit i vítězství Donalda Trumpa bylo možné vyčíst ze statistik internetových vyhledávačům, kde realizuje svoji informační poptávku velká většina Západní populace.
Lidé hledali na internetu častěji Brexit a Donalda Tumpa
Následující mapu zveřejnila společnost CartoDB, Inc. Znázorňuje hledanost slov Leave (Odejít) a Stay (Zůstat) v internetovém vyhledávači Google, respektive v jednotlivých regionech Spojeného království krátce před letošním referendem (31.5. až 7.6., plebiscit proběhl 23.6.). Jednoznačně převládala poptávka po výrazu, který symbolizoval Brexit.
A nyní přímo statistika společnosti Google, tentokrát věnovaná dvěma hlavním kandidátům na nového amerického prezidenta. Vidíme, že poslední měsíc před volbami (8.10. až 7.11., volby proběhly 8.11.) byly informace o Donaldu Trumpovi na území Spojených států celkově žádanější. Přestože Hillary Clintonová na přelomu října a listopadu zajímala obyvatele USA více, krátce před rozhodujícím dnem byla hledanost obou kandidátů prakticky vyrovnaná. *)
Vysoká hledanost může korelovat s poptávkou spotřebitelů, což se promítá do zisku obchodních společností a nepřímo také do cen akcií.
Statistiky internetových vyhledávačů pro obchodní účely
Co když jde jenom o náhodu? Co když lidé hledali “Brexit” a “Trump” pouze proto, že mají rádi skandály a kontroverze? Jistě, takoví jedinci určitě existují. V případě společenských událostí, které vyvolávají silné emoce, může člověk škodolibě poptávat informace o trapasu protivníka. Ale kdo hledá jenom pro zábavu například úvěr, tarif elektřiny, balíček telefonních služeb, nebo jinou nabídku konkrétní obchodní společnosti, případně peněžní měnu apod.?
“Zkusil jsem porovnat špičky hledání slova apple s pohybem cen akcií společnosti APPLE a je tam ve čtyřech případech z pěti silný korelační efekt. To také vypadá na slibný obchodní systém do budoucna,” napsal už dříve redaktor magazínu W4T. “Když je o něco zájem ve vyhledávači, může to končit nákupem výrobku a to se promítá do zisku společnosti a nepřímo do růstu cen akcií,” přisvědčil tehdy italský obchodník Davide Biocchi.
Jak provedeme svoji analýzu klíčových slov
Statistiky internetových vyhledávačů zaujaly taky vědce. Například matematik Nikos Askitas velmi dobře předpověděl výsledky loňského referenda v bankrotujícím Řecku. Finové podle stejného zdroje úspěšně předpovídají vývoj nezaměstnanosti. Podobně lze předpokládat prodej automobilů, oblíbenost turistických destinací a obecně spotřebitelské trendy. Na univerzitách vznikají složité vzorce, ale k dispozici máme též jednoduché bezplatné nástroje:
- Seznam a.s. provozuje volně přístupné statistiky ZDE. Stačí přidat klíčové slovo nebo více slov. Například když napíšu komerční banka a moneta, vidím, že druhá značka postupně získává větší hledanost (ZDE), což je zajímavé vzhledem k aktuální ceně akcií.
- Seznam a.s. také navrhuje související klíčová slova v rámci služby Sklik (reklamní systém, kdy inzerent platí za kliknutí na reklamu) ZDE. Musíte být registrovaní a přihlášení, naštěstí obojí zadarmo. Například v souvislosti s bankami lidé velmi často hledají internetové bankovnictví, respektive přihlášení do e-bankingu.
- Google Inc. ukazuje trendy ZDE, kde můžeme volit i dílčí regiony. Například vidíme, že akcie hledají nejčastěji Slováci a Češi; především akcie společností ČEZ, Apple a O2 (ZDE).
- Google nabízí i takzvané “Domestic Trends” pro specifické ekonomické sektory ZDE, bohužel aktuálně pouze pro USA. Zajímavý je třeba “Google Investing Index”, zaměřený na hledanost klíčových slov, která souvisejí s investováním (akcie, zlato, ropa atd. - ZDE).
- I Google navrhuje související klíčová slova v rámci služby AdWords (obdoba českého Skliku, také je nutná bezplatná registrace a přihlášení). Přes tento nástroj hledám náměty pro svůj osobní blog, na který letos přišly už bezmála 2 miliony návštěvníků (podle Google Analytics). Přeju Vám, abyste statistiku taky úspěšně využili ve svojí práci! :-)
*) Pro přesnou předpověď prezidentských voleb v USA bychom museli analyzovat každý členský stát zvlášť a zohlednit tamní volební systém, kdy jsou hlasy občanů přepočítávány na takzvané volitele. I zjednodušující celonárodní statistika vyhledávače Google ovšem nakonec zrcadlí realitu mnohem lépe, než prognózy řady velkých médií a sázkových kanceláří. Například deník New York Times spočítal Clintonové 85% šanci na výhru.