Poslední výzkum expertů z Arizona State University naznačuje, že důvody mohou ležet v obecně nižším sebevědomí žen v oblasti exaktních věd.
Ve Spojených státech jsou vědecké pozice zastoupeny ženami pouze z 24 %. Výzkumníci z Arizona State University naznačují, že tento nepoměr je dán především nižší vírou žen v jejich akademické schopnosti. Ze vzorku 202 posluchačů medicínského semináře se muži se studijním průměrem 3,3 označili za chytřejší než 66 % jejich kolegů, zatímco ženy se stejným studijním průměrem uvedly, že jsou chytřejší než 54 % kolegů.
Tento rozdíl v sebedůvěře měl poté konkrétní dopady na chování účastníků semináře. U studujících, kteří se označili za chytré, byla zjištěna více jak trojnásobná pravděpodobnost, že nahlásí svou vyšší aktivitu ve třídě, zatímco u studujících, již se za chytré nepovažují, byla zjištěna více jak dvojnásobná pravděpodobnost, že nahlásí svou nižší aktivitu ve třídě. Podle výzkumníků tento nepoměr v sebevědomí a participaci může vést k horším známkám či úplné ztrátě zájmu o studium, což by mohlo vysvětlovat nižší zastoupení žen v exaktních vědách.