Automobilky Renault, Nissan a Mitsubishi v roce 2017 v souhrnu prodaly téměř 10,61 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. Meziročně o 6,5 % více. Největší 10% nárůst vykázala automobilka Mitsubishi, nicméně jak ukazuje níže uvedený přehled, v alianci je v absolutních číslech v produkci až na posledním místě.
- Nissan Motor – 5,82 milionu vozů (+4,6 %)
- Koncern Renault – 3,76 milionu vozů (+8,5 %)
- Mitsubishi Motors – 1,03 milionu vozů (+10 %)
Šéf zmiňované aliance Carlos Ghosn k prodejům mj. uvedl: „Renault, Nissan a Mitsubishi se staly v roce 2017 celosvětovou jedničkou v automobilovém průmyslu. Tento vývoj odráží šíři a rozsah celé modelové řady, naši globální přítomnost na trhu a přitažlivost technologií našich vozidel pro zákazníky.“
Renault-Nissan-Mitsubishi partnerské značky
Kdo jedničkou?
Koncern Volkswagen v polovině ledna prezentoval, že loni prodal přes 10,74 milionu vozidel. Zmiňovaná aliance se přesto označuje za jedničku. Zdůvodňuje to tím, že čísla Volkswagenu zahrnují i jeho prodeje nákladních vozů MAN a Scania. Těch totiž koncern VW loni prodal přes 200 tisíc.
Analytik Jiří Zendulka k tomu, kdo je světovou jedničkou uvádí: „Z mého pohledu koncern Volkswagen. U toho je totiž možné jednoznačně říci, že jednotlivé automobilové značky skutečně vlastní. Renault, Nissan a Mitsubishi jsou oproti tomu pouze aliancí, která se dohodla na vzájemné kooperaci z důvodu úspory nákladů. Jejich majetkové provázání sice také existuje, ale jen v minoritním rozsahu. Například Renault vlastní z více než 43 % Nissan, ten pak teprve od října 2016 Mitsubishi, ale zase jen z 34 %. Všechny tři automobilky jsou zkrátka na akciovém trhu samostatné veřejně obchodovatelné firmy s dalšími vlastníky.“
Aliance se staví rovněž do vedoucí pozice v segmentu elektrických vozů, když uvádí, že od představení vozu Nissan Leaf v roce 2010, jej bylo prodáno přes 540 tisíc, resp. i pod jinými značkami. Renault se pak zejména díky vozu ZOE označuje leadrem v Evropě. Loni od aliance mělo elektrických vozů celkově najít 91 tisíc vozů, tj. meziročně o 11 % více. Pro srovnání nicméně možno připomenou, že americká Tesla loni dodala přes 103 tisíc svých elektromobilů.
Zdroj: alliance-2022.com
Hlavním trhem aliance byla loni Čína, kde zejména zásluhou Nissanu našlo zákazníka 1,72 milionů vozů. Nevýrazně méně, resp. necelých 1,7 milionů se prodalo v USA. Bronz se 760 tisíci vozy patří Francii, kde má především díky domácímu Renaultu aliance tržní podíl téměř 30 %. Vysoký 27 % tržní podíl automobilky v souhrnu dosáhly v Mexiku.
Jiří Zendulka komentuje: „Pro Renault-Nissan-Mitsubishi je čínský trh, ve srovnání s jinými velkými automobilkami, vlastně ale méně podstatný. Loňské prodeje aliance zde tvořily jen něco přes 16 %, zatímco u koncernu Volkswagen se již vyšplhaly na rekordních téměř 42 %.“
Aliance 2022 aneb roční prodeje 14 milionů vozů
Na základě zveřejněného plánu „Aliance 2022“ Renault-Nissan-Mitsubishi očekávají do konce roku 2022 roční úspory, které převýší 10 miliard EUR (253 miliard korun). Představeno má být 12 nových elektrických vozů a 40 vozů s autonomní technologií řízení. Ambiciózní je plán produkce. V roce 2022 má již dokonce překročit 14 milionů vozů, které mají alianci přinést příjmy v předpokládané výši 240 miliard dolarů (4,9 bilionu korun).
Závěrem možno zmínit, že k úplnému přehledu největších automobilek loňského roku ještě chybí údaje od předloňské dvojky Toyoty a trojky General Motors. Úvod měsíce února by měl tradičně přinést zveřejnění prodejů i od těchto automobilek.