Poté, co se hurikán Harvey přehnal přes jihovýchodní pobřeží USA, udělily regulační úřady povolení k provozu pro více jak 100 dronů, které měly pomoci při záchranných operacích a zhodnocení škod či našly uplatnění v médiích. Obdobné množství dronů by nyní mělo být použito také v případě hurikánu Irma. Nepilotované letecké prostředky byly schopny rychle zhodnotit postup záplav, stav klíčové infrastruktury, jako jsou mosty či čističky odpadních vod a umožnily tak úřadům stanovit priority při záchranných a rekonstrukčních operacích. Nepostradatelné se drony ukázaly také pro pojišťovny a telekomunikační společnosti. Své roje dronů do postižené oblasti vyslaly jak například Allstate Corp., Travelers, tak AT&T. Takřka okamžitě bylo možné stanovit rozsah pojištěných škod či poškození telekomunikačních zařízení. Také energetické společnosti použily drony pro monitoring rafinérií či ropovodů a plynovodů.
Poslední hurikány přitom pouze naznačily potenciál dronů, které v budoucnu najdou uplatnění v mnoha klíčových sektorech ekonomiky. Podle analytiků Goldman Sachs vzrostou investice do komerčních dronů mezi lety 2016 a 2020 na 13 miliard USD a v PriceWaterhouseCoopers LLP odhadují, že trh se službami dronů bude dosahovat až 127,3 miliard USD ročně, není tedy divu, že investoři se poohlížejí po příležitostech, jak z tohoto rostoucího koláče tržeb ukrojit část pro sebe.
Bohužel současná paleta největších světových výrobců dronů není pro drobné investory přístupná. Jak DJI, tak Yuneec jsou takzvaně pevně držené podniky s omezeným množstvím vlastníků a pouze malá část jejich akcií je veřejně obchodovaná. Další výrobci jako AeroVironment Inc. (AVAV), Lockheed Martin Corp. (LMT) a Boeing jsou orientováni spíše na zbrojní průmysl, což může mnohé investory odrazovat.
Nemusíme se však omezovat pouze na samotné producenty, profitovat z rozšíření dronů budou také provozovatelé cloudových služeb, které budou potřeba pro zpracování a uložení dat získaných prostřednictvím dronů. Hlavními hráči na tomto poli dnes jsou Amazon Web Services(AMZN), Microsoft Azure (MSFT), Alibaba (BABA) a Google (GOOG). Pozornost by investoři měli věnovat také společnosti Intel, která v minulém roce koupila německého výrobce dronů Ascending Technologies. Společnost se chystá kombinovat drony se svými čipy pro počítačové vidění Myriad X, které umožňují umělé inteligenci reagovat na vnější podněty v reálném čase. Tím se otevírá cesta pro autonomní drony, které se obejdou bez přímého řízení lidmi.
Drony vybavené umělou inteligencí a systémy pro rozpoznání obličeje najdou široké uplatnění v oblasti bezpečnosti například na veřejných prostranstvích. Rychleji než kterýkoli policista budou schopni odhalit potenciálně nebezpečné ozbrojené útočníky ve velké mase lidí.
Deere v tomto měsíci oznámila, že kupuje startup Blue River Technology za 305 milionů USD, který vyvíjí umělou inteligenci schopnou rozpoznat na polích jednotlivé hmyzem či chorobami napadené rostliny a určit příslušný pesticid či jiný přípravek. Roje dronů vybavených takovouto umělou inteligencí by mohly autonomně obstarávat ohromné plochy polí, na kterých by prováděly analýzu půdy, ošetřování rostlin pesticidy, optimalizaci zavlažování a mnoho dalšího.
Velké plány má v sektoru také Airbus, který již oznámil vytvoření divize služeb dronů pro podnikové zákazníky. Inspekce svých příbřežních větrných elektráren provádí prostřednictvím UAV také Siemens, která očekává, že v budoucnu se drony postarají i o nenáročné opravy a údržbu. Pozornost k sobě připoutala i Zipline International Inc, která od minulého roku zásobuje pomocí dronů 21 odlehlých nemocnic ve Rwandě a rozšířit své služby se chystá také do Tanzánie. První dronem dodaný koláč má za sebou také Domino’s Pizza Enterprises Ltd, která svou službu otestovala minulá rok v listopadu na Novém Zélandu. Donášku balíčků do 2,6 kg prostřednictvím dronů Amazon testuje ve Velké Británii, zatímco konkurenční JD.com od listopadu používá doručení drony pro balíky do 30 kg. V plánu má JD.com také velké UAV schopné transportovat tunu nákladu na vzdálenost až 100 km.