Poté, co se po smrti svého otce v roce 2011 stal Kim Čong-un vládcem Severní Koreje, ohlásil ambiciózní plán, který si vytkl za cíl současné rozvíjení ekonomiky i jaderného arzenálu země. Vzhledem k posledním zkouškám balistických raket a pravděpodobně také vodíkové pumy se zdá, že minimálně v druhém ohledu uspěl.
Před několika týdny přinesla severokorejská tisková agentura výrok Kim Čong-una, ve kterém se uvádí, že veškeré součástky vodíkové pumy včetně obohaceného jaderného materiálu pocházejí ze Severní Koreje, kde se také odehrál proces sestavení bomby. Analytici si nyní pokládají otázku, jak je možné, že stát, na který je dlouhodobě uvaleno embargo na zbrojní technologie, byl schopen tak značného pokroku v tak krátkém čase. Alespoň částečnou odpovědí bude pravděpodobně nová strategie prosazovaná severokorejským vedením v posledních letech. Na rozdíl od svého otce Kim Čong-ila se jeho nástupce nevydal cestou nákupů jaderné a raketové technologie od svých partnerů nejdříve v Sovětském svazu a později v Pákistánu a Íránu, ale zaměřil se na získání potřebného know-how. Namísto expertů vypůjčených ze zahraničí se nyní severokorejský režim snaží o vybudování vlastní vědomostní báze. V tomto ohledu jsou klíčoví postgraduální studenti, které Severní Korea vysílala do Evropy a po sankcích OSN v roce 2016 především do Číny.
O tom, že severokorejské výjezdy za poznáním nejsou zcela nevinné, je přesvědčen například Katsuhisa Furukawa, který byl v letech 2011 až 2016 členem výboru OSN pověřeného dohlížením nad dodržováním uvalených sankcí. „Měli bychom být velmi znepokojeni severokorejskými vědci v zahraničí, obzvlášť v Číně,“ uvedl nedávno Furukawa pro deník Wall Street Journal. Letos v únoru výbor upozornil na několik Severokorejců studujících fyziku v Itálii a další čtyři zabývající se pokročilými materiály, strojírenstvím a elektronickou komunikací v Rumunsku. V roce 2016 OSN kritizovala účast dvou Severokorejců na indickém vesmírném programu. Od roku 1996 prý v indickém centru pro vesmírné technologie pracovalo až 32 Severokorejců, přičemž jeden z nich dnes údajně stojí v čele satelitního kontrolního centra v Pchjongjangu. Tyto počty jsou však nesrovnatelné s množstvím postgraduálních severokorejských studentů v Číně. Podle čínského ministerstva školství zde v roce 2015 studovalo 1086 takovýchto studentů, přičemž ještě v roce 2009 jich bylo pouze 354. Většina z nich byla zapsána do oborů nesouvisejících se zbrojními programy, těžba nerostných surovin, medicína, management, nicméně ani u těchto není možné zaručit, že se nedostali k technologiím umožňujícím vojenské využití. Doloženi jsou i postgraduální studenti disciplín, které stojí na samém pomezí civilního a vojenského výzkumu, především mechatroniky, což je kombinace strojírenství, elektroniky a programování.
„V zahraničí vzdělaní Severokorejci pracují v mnoha disciplínách, jistě tak přispěli k akumulaci vědeckého know-how a vědomostí, které bylo relevantní pro zbrojní program země,“ konstatoval Furukawa. Nejedná se přitom pouze o jaderný výzkum, klíčovou oblasti je také schopnost severokorejského režimu vypouštět satelity na oběžnou dráhu Země. Tato zařízení poté může Severní Korea využívat k zaměřování svých raket či špionáž. V tomto ohledu bylo upozorňováno například na Kim Kyong Sola, který až do letošního června studoval na univerzitě v Charbinu takzvané magnetorologické tlumiče, které mohou být využity pro stabilizaci objektů na oběžné dráze, či pro absorbování otřesů v systémech pro vypouštění raket. Tyto tlumiče jsou v současnosti testovány i pro využití v hypersonických letadlech.
Navzdory doloženým případům čínské ministerstvo školství uvedlo, že striktně uplatňuje veškeré rezoluce OSN vůči Severní Koreji. Kromě studia oborů, na které se vztahují sankce OSN, jsou ovšem severokorejští studenti podezříváni také z ilegálního stahování odborných studií z předplacených databází v knihovnách čínských univerzit. V květnu letošního roku knihovna univerzity v Charbinu ohlásila stažení 57 000 odborných studií devíti neznámými zahraničními studenty mechatroniky a dalších oborů.