Amazon ve středočeské Dobrovízi otevřel v září 2015 a mezi těmi, kdo slavnostně stříhal pásku, byl i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (CSSD), který se o projekt velmi zasazoval. Lidé si jej v obci dodnes pamatují, jak stavbu obřího logistického centra, které zaměstnává 2000 lidí, hájil. Památná byla například jeho věta o tom, že do místní hospody budou chodit manažeři Amazonu a že to je jediná možnost, jak restaurace přežije. Restaurace sice přežila dodnes i navzdory zavedení EET za koaliční vlády ANO, ČSSD a KDU-ČSL, ale Amazon na tom má pramalé zásluhy. Na slova od února 2017 již bývalého ministra Mládka nikdy nedošlo a z Amazonu do hospody nikdo nechodí. A místním to ani nevadí, ostatně sami nikdy pro projekt obřího logistického areálu nebyli.
Například v prosinci 2013 se uskutečnila anketa za účasti zhruba poloviny občanů a 121 hlasujících bylo proti Amazonu. Pro se jich vyslovilo jen 76. Jednou z podmínek místních bylo i postavení obchvatu. Dnes je sice areál obslužný, aniž by musela nákladní doprava projíždět obcí, nicméně i tak občas nějaký přetížený kamion vesnicí projede. Tomu měla zabránit mimo jiné silniční váha, která je v obci instalovaná spolu s kamerovým systémem. Jenže systém není v provozu a jde o jeden z mnoha nesplněných slibů, které byly v souvislosti s Amazonem vyřčeny a nedošlo na ně. O nich by se dal natočit celý seriál, ale nepředbíhejme. V souvislosti s nákladní dopravou jsou problémy, i když kamiony zrovna stojí.
Kamiony a bordel
Řidiči, nejčastěji původem z různých východoevropských zemí, totiž do Dobrovíze často přijíždějí s velkým předstihem a nejhorší to bývá z neděle na pondělí, kdy v okolí čeká okolo padesátky kamionů. A i když tu nejsou žádná sociální zařízení ani odpadkové koše, nějak si řidiči přeci poradí a podle toho to i v okolí vesnice vypadá. Místní si mohou stěžovat na Amazon, to je asi tak všechno – vše mají přeci na svědomí externí dopravní firmy… Ale kdyby s tím samotný Amazon chtěl něco dělat, na dopravní firmy, které si najímá, by si došlápnout dokázal. Místní by ale byli spokojení, kdyby firma aspoň splnila to, co kdysi slíbila. A ono toho není málo. Když se jednalo o tom, jestli se projekt bude realizovat či ne, se toho naslibovalo opravdu mnoho. Jenže sliby se nerealizovaly, a to stojí obec peníze – například kvůli příslibu, že Amazon bude platit provoz obecní policie, ji v Dobrovízi zřídili. Jenže skutek utek a policii dnes platí obecní úřad. Další ze slibů zněl, že Amazon zaplatí navýšení kapacity místní ČOV takzvanou intenzifikací. A místo toho si nakonec vybudoval vlastní – menší čističku.
Moc dobří na sponzoring
Další ze slibů zněl, že společnost bude platit pro místní mateřskou školu anglického lektora. A ani na to nedošlo. Nakonec trochu kuriózní byla historka, když místní Sokolové chtěli, aby jim Amazon zaplatil fotbalové dresy – ani na to ale nedošlo. Na setkání s manažery společnosti se pak místní sportovci dozvěděli hlubokou pravdu. Bylo jim totiž řečeno, že Amazon je přeci tak dobrý kvůli tomu, že nikoho nesponzoruje. Nakonec to ale bylo trapné i jednomu z manažerů společnosti a dresy koupil ze svého. Ale ani tak se reputace společnosti v obci nezlepšila. Práci v areálu nikdo z místních nevyhledává, možná jeden z místních tam pracuje – ale pro externí dodavatelskou firmu provozující v areálu gastroslužby. Přitom když se o výstavbě skladiště jednalo, bylo místním slibováno, jak dobré budou v Amazonu pracovní příležitosti. Již v té době měla vesnice jen čtyři nezaměstnané – z toho tři vůbec neměli zájem pracovat. Tito lidé již v sedm ráno stojí před obchodem a kupují si lahváče. A těch z okolních obcí, kteří mají s prací v logistickém areálu zkušenosti, je také naprosté minimum. Ale i těch pár zvěstí, které se k místním občanům dostaly, působí dostatečně odstrašujícím způsobem.
Práce pro přespolní
Do Amazonu svážejí zaměstnance autobusy až z Jičínska a nechybějí espézetky ani z dalších koutů republiky. Jenže ani to nestačí – jsou tu i pracovníci z Polska, Rumunska či Bulharska. A proč by do Amazonu nikdo z dobrovízských nešel pracovat? Několik místních nám nezávisle na sobě potvrdilo, jaké tu mají s pracovníky areálu a jejich příběhy zkušenosti: „Je tam obrovská fluktuace a pořád zaměstnance kontrolují – když si udělají přestávku na cigaretu nebo i návštěvu toalety, tak si musejí pípat. A ten čas se jim nezapočítá do toho odpracovaného. A nejúsměvnější je to s těmi reklamami, které například před Vánoci lidem slibovaly, že si mohou vydělat přes padesát tisíc – v praxi to je tak, že jim dají třeba pět minut na to, aby vyhledali nějaký balíček. A když se jim to nepodaří, tak nárok na tu odměnu ztrácejí. Ten, kdo ovládá cizí jazyky a má třeba vysokou školu, ale může získat třeba i dobře placenou manažerskou pozici. Ostatní mají jednoduše smůlu.“
A i když se dění v Amazonu života v obci příliš nedotýká, zoufalství zdejších propuštěných pracovníků tam občas dolehne: „Založit třeba nějaké odbory je v Amazonu naprosto nemyslitelné, pracovníci prý dokonce při nástupu musejí podepsat, že se do něčeho takového ani náhodou nepustí. A nejhorší je, že oni jim neřeknou, že mají výpověď třeba konci směny – oni ty propuštěné přivezou ze všech těch koutů republiky, aby jim zabránili v přístupu do areálu. Pak čekají třeba i tři hodiny, než jim jejich kolegové donesou osobní věci. A ještě déle – na konec směny čekají na odvoz domů. Jeden z pracovníků si pak čekání zkracoval tím, že obcházel okolní pole a zapaloval balíky slámy zemědělcům. A protože byl opravdu zoufalý, nakonec šel na dálniční most, odkud chtěl skočit, protože mu prý hrozila exekuce.“ S velkou fluktuací a nedostatkem pracovní síly, která je typická pro celou českou ekonomiku, se přitom Amazon vyrovnává po svém, a v rámci náborových akcí společnost dokonce lidem rozdává zmrzlinu.
Jen to doklepat
Abychom si uvedená fakta ověřili, vypravili jsme se přímo k areálu, abychom se zeptali pracovníků, co si o práci pro Amazon myslí. A valná většina z nich nám odmítla cokoli říci – bavit se s médii je pro všechny zaměstnance přísně zakázáno. Část z nich, kteří zastávají manažerské posty, ale zákaz porušuje a svorně tvrdí, že s prací i mzdou spokojení jsou. Ale dostali jsme se jen k místnímu parkovišti – tedy nikoli ke stanovišti autobusů, na které Amazon dováží pracovníky z celkem 29 zejména středočeských a severočeských měst – a dá se očekávat, že autem do práce si přeci jen asi mohou dovolit jezdit pracovníci, kteří mají vyšší příjmy, a zastávají spíše lépe placené posty. Přesto naše domněnky o tom, že práce pro Amazon není zcela ideální, potvrdil jeden starší muž. Ani on si nepřál být citován jmenovitě a řekl: „Čekám tu na manželku. Ty pracovní podmínky tady nejsou ideální. Já bych to asi nezvládl, a ona se rozhodla to přetrpět jen kvůli tomu, že už to má za pár a chce to nějak doklepat do důchodu.“
Výjezdy sanitek
Na skutečnost, že v Amazonu panují náročné pracovní podmínky, by mohla poukazovat i například čísla o častých výjezdech záchranné služby. A jak to tedy je? I když se nám aktuální údaje obstarat nepodařilo, o problematiku jsme se zajímali již začátkem srpna – přesněji 3.8.2017 nám mluvčí středočeské záchranky řekla toto: „Výjezdů do firmy Amazon bylo v lednu 2016 20 a za letošní rok zatím 48. Úrazy naši záchranáři řešili minimálně čtyři. Ostatní výjezdy byly podle diagnózy/klasifikace interního charakteru. Šlo o mdloby, astma, chřipku, horečky, alergie, intoxikaci alkoholem i epilepsii.“
O vyjádření jsme požádali také společnost Amazon, po telefonickém dotazu jsme byli odkázáni, abychom se obrátili na datovou schránku společnosti. Na dotazy novinářů většina subjektů v ČR odpovídá prostřednictvím e-mailu. Přesto jsme na tuto skutečnost přistoupili a podrobnosti zjišťujeme.
Známá firma
I když v České republice nemá Amazon (zatím?) žádnou aféru, která by se dostala na titulní stránky novin či do hlavního televizního zpravodajství, v dalších zemích, kde společnost působí, se toho napsalo přeci jen více. O otřesných pracovních podmínkách pracovníků, kteří rozváželi zboží před Vánoci pro Amazon, tak psal například server zive.cz, citující britská média. A těch případů, které zmiňovala světová média v souvislosti s Amazonem a krutými pracovními podmínkami přitom bylo v minulosti více a týkaly se i pro firmu domovských Spojených států. Nicméně po dalších skandálních informacích z Velké Británie vyšlo najevo, že Amazon se snažil si svou přízeň pracovníků Spojeného království koupit dvěma čokoládovými tyčinkami denně. V Česku nám o něčem podobném není nic známo (kromě uvedených a podobných náborových akcí s rozdáváním zmrzliny).
Hoří a pozor, bomba!
Zatím poslední zmínka, která se o Amazonu ve středočeské Dobrovízi objevila, byla zpráva ze 17. prosince a vůbec to nesouvisí s pracovními podmínkami: „Kvůli podezřelému předmětu, který vypadal jako nástražný výbušný systém, bylo v sobotu odpoledne z distribučního centra Amazonu v Dobrovízi evakuováno 356 lidí. Pyrotechnici poté zjistili, že šlo o třídičku papíru. Informoval o tom mluvčí středočeských hasičů Ladislav Holomčík.“ O rok dříve byla situace horší. Evakuaci celého areálu společnosti s 2000 zaměstnanci v říjnu 2016 způsobil úmyslně založený požár. Škoda byla vyčíslena na 3 miliony korun.
Tehdy se přitom spekulovalo o tom, že za tím mohl být úmysl využít vzniklého chaosu ke krádeži zboží. Těch příležitostí, jak se nezákonně obohatit, totiž místní pracovníci jinak mnoho nemají – například pití si smějí nosit jen v průhledných lahvích. A i dalších pravidel k dodržování je celá řada – vyhazov například hrozí i za to, když pracovníci chodí po schodech a nedrží se přitom zábradlí. Český Amazon přitom dodává zboží hlavně na německý trh a bylo by naivní si myslet, že firma si svůj logistický areál u nás postavila z jiného důvodu, než je úspora nákladů díky levné pracovní síle. Minimálně řadoví pracovníci se proto žádných extra bonusů ani vysoké mzdy pravděpodobně jen tak nedočkají – a to nejspíš ani v případě, že by se jim navzdory zákazu podařilo založit odbory. Těžko říci, jestli by zákaz zakládat odbory mohl například v Německu projít. Česko je tak pro firmy jako Amazon rájem levné pracovní síly, která si navíc nechá i leccos líbit… Lidé v Dobrovízi pracovníky Amazonu dokonce přirovnávají ke stádu ovcí, které dokonce bylo schopné při nástupu na ranní směnu opakovaně napochodovat do silnice před rozjetá auta – z bezpečnostních důvodů proto u těchto nástupů začala asistovat Policie ČR.