Už se nechali v minulém týdnu slyšet, že budou při nadcházejícím kolektivním vyjednávání požadovat tentokrát dvouciferný růst mezd. Jsou odbory opravdu organizací, která bojuje za to, aby stále více lidí méně pracovalo za stále více peněz?
Logické je, že většina zaměstnanců tleská, manažeři ale skřípou zuby a připravují síly pro nastávající zcela jistě tvrdé kolektivní vyjednávání. Atmosféra mezi oběma tábory je tedy napjatá a plná očekávání. Horečně se však střeží to, aby se na veřejnost nedostaly žádné informace, které by jednotnost myšlení na obou stranách barikád nějak kazilo.
„Vyjádřit se k tomu nesmím, kompetentní pro to je pouze naše tiskové oddělení. Když bych to udělal, je to důvod k rozvázání pracovního poměru,“ reagoval na dotaz W4t.cz k náladám ve firmě jeden ze zaměstnanců. „Navíc – vím, že se též nesluší mluvit sprostě,“ doplnil stručnou odpověď s prosbou, aby skutečně jeho anonymita byla zachována. Ve stejném duchu se nesla i další komunikace s oslovenými zaměstnanci Škoda Auto.
„Víte, já sám nejsem v odborech, ale kolektivní vyjednávání se týká všech zaměstnanců – takže když se dohodne každoročně navýšení platů, mám z toho prospěch i já – stejně jako z dalších výhod, které odboráři v Kolektivní smlouvě dojednají. Musím říct, že když slyším jiné známé vyprávět o nejistotě u nich v práci a firmách, kde odbory nejsou, jsem vlastně rád, že tady mají takový vliv. Pro vedení je to určitě nepříjemné, protože ty požadavky, se kterými odboráři přicházejí k jednacímu stolu – a to víme – protože i tady kuloáry pracují – jsou fakt hodně nekompromisní. Ale myslím, že zatím ještě nikdy žádná konečná dohoda nevedla k tomu, že by byla ekonomika škodovky ohrožená,“ vysvětlil další zaměstnanec, pracující v nižším managementu firmy. I on mluvil ale až poté, co mu byla přislíbena anonymita.
Zaměstnává mě Škoda Auto – ne odbory
Našemu portálu W4T.cz se však podařilo alespoň do třetice spojit s mužem, který upozorňuje na trochu odlišnou stránku celé věci. Vzhledem k tomu, že zastává pozici na úrovni středního managementu a je zároveň i odborářem, i on si přál zůstat v utajení.
„Víte, pracuju ve škodovce už 13 let. Nemyslím si, že bych kvůli tomu, že do médií něco řeknu, přišel o práci, nepříjemné chvilky bych možná nějaké ale asi zažil. Je to ale přesně o tom, že nepříjemně by se cítil však jen ten dotyčný člověk, který kritiku nebo svůj názor zveřejní, jinak věřím tomu, že prostě naše firma respektuje svobodu slova a nezažil jsem tady nikoho, koho by propustili z toho důvodu, že by v médiích mluvil,“ vyvrátil hned v prvních větách strach spolupracovníků, kteří byli osloveni před ním.
Každopádně přiznal, že angažovaným odborářem sice není, ale některé výhody, které díky členství v odborech má i s celou rodinou, například na dovolenou nebo dětské tábory, pokládá za velmi příjemné. I proto je rád, že do odborové organizace vstoupil, byť nátlak, který odborářští bossové na vedení Škoda Auto vyvíjejí hlavně v oblasti platů, prý úplně nechápe.
„Samozřejmě, že je příjemné, když vám přidají, ale když se pokaždé objeví snahy o to, aby platy rostly všem dvouciferně, nemyslím si, že to je adekvátní. V takových chvílích si vždycky říkám: ‚Jsem přece zaměstnanec škodovky, ne odborů.‘,“ svěřil se pro W4t.cz. Vnímá to tak – že ona (firma) ho platí a vůči ní tedy musí zachovávat loajalitu. Doplnil, že je velmi rád za to, že má stabilní práci, ve firmě, kde je s lidmi slušně zacházeno.
„Mrzí mě, že si tady ti zaměstnanci neuvědomují, že opět může přijít krize a když se budou pořád zvyšovat platy, nakonec to může přinést propouštění. Nemusí pak být ani prostředky na modernizaci a tím pádem nás může přeskočit konkurence nebo se přesunout v nejhorším výroba jinam. A co pak?“ popsal obavy, které ho napadají, když automobilkou létají návrhy na další a další růst platů.
„Někdy bohužel odbory sehrávají roli, která není ke prospěchu nejen kvůli platům. Stává se totiž, že kolikrát musíme řešit některé zaměstnance, co nechtějí pracovat po celou pracovní směnu, případně mají neomluvené absence. V mnoha jiných firmách by byli propuštěni, ve firmě jako je ta naše si zajdou na odbory, oni je podrží a my je tedy ve firmě musíme nechat, i když by jejich práci rád a lépe dělal třeba někdo jiný,“ nastínil ještě detailněji i odvrácenou tvář odborů, o které se příliš nemluví, jeden ze zaměstnanců škodovky v Mladé Boleslavi.
Jednání jdou přitom do finále
Podle týdeníku Škodovácký odborář předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík řekl, že by odboráři mzdový tarif rádi zvedli na příští rok o vyšší, dokonce dvouciferné číslo. „Deset to nebude, to je málo, to bychom se všichni styděli. Musí to být více,“ uvedl. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě letos se všemi bonusy v některých tarifních třídách přitom dosahuje 40 tisíc korun.
Růst mezd by se v ČR měl tak dostat nad úroveň slovenského Volkswagenu, kde se v červnu konala šestidenní stávka. Odboráři se zaměstnavatelem se nakonec dohodly na nové kolektivní smlouvě včetně zvyšování platů pracovníků celkově zhruba o 14 procent během půldruhého roku.
K vyjednávání jsou odboráři připraveni využít všechny prostředky, včetně stávky.