Je to v každém případě ale určitý nástroj…
Jistý politik tu zkoncentroval ekonomickou, politickou a mediální moc do jedněch-svých rukou. Což potvrdily i nedávno zveřejněné informace, když odhalily, že byly ze strany tohoto politika i snahy o ovlivnění politické soutěže. Pak je určitě dobré, když takovouto informaci občané dostanou. Na to nemusíme přijít v té naší vyšetřovací komisi, že byly zájmy ovlivňovat informace o politické konkurenci. Tento určitý typ informací z těch nahrávek také vyplývá. Co vše za tím je a jak s tím naloží občan-volič, však musíme zatím nechat otevřené.
Nemáte pocit, že se média – alespoň ta velká, takzvaně mainstreamová, už nyní bojí šlápnout do jakékoli velké kauzy? Že to bylo důvodem, proč se nakonec objevila na scéně sociálních sítí skupina Julius Šuman, aby odhalil to, co dříve dělaly noviny na svých titulních stránkách?
Část toho velkého mediálního kruhu je skutečně pod vlivem jediného politika. A nechme stranou, zda přímým či nepřímým, jelikož tušíme, že ten vliv prostě je. Představuje to velkou část našeho současného mediálního prostoru. Proto v těchto médiích prakticky už nevidíme kritické a nezávislé informace vůči tomuto politikovi, a to samo o sobě může vést k určitým reakcím a aktivitám. Svoboda médií už zase není stoprocentní, absolutní. Vím, že někdo řeší formu, jak byly ty nahrávky pořízeny, a souhlasím, že to opravdu má vyšetřit policie. Ale věc druhá a daleko znepokojující, je obsah nahrávek. Vyplývá z nich, že Andrej Babiš nemluvil pravdu, když tvrdil, že svá média neovlivňuje. Ukázalo se, že to není pravda, stejně jako byla odhalena snaha ovlivnit nezávislý rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře, jeho složení. To vše jsou varovné a děsivé informace, které by do demokratického právnického státu patřit neměly.
Neobáváte se nebezpečí, které vám osobně může hrozit, příblížili-li byste se něčemu podstatnému?
Ne. Navíc ta komise je sedmičlenná, jsou v ní zastoupeny všechny poslanecké kluby, já vystupuju za celou komisi. Prezentuji vlastně i rozhodování všech jejích členů – nikoli jen svá. Podstatná bude práce na závěrečné zprávě, ale to také bude výsledek práce nás všech – nikoli jednotlivce.
Kdy bude hotová?
Jednomyslně jsme si navrhli, že pro ni musí být prodloužený původně navrhovaný termín. Místo 31. srpna tedy 12. září. Tím získáme více času. Od kolegů v komisi já očekávám, že se budou také všichni chtít dobrat výsledku. Realitou je, že z živých spisů unikají informace a že to působí značně znepokojení. Je třeba to zastavit – nebo pro to udělat maximum.
Z toho vyplývá, že máte před sebou pracovní léto. Navíc s tím, že je třeba též pracovat na předvolebním klání v rámci strany, které jste členem – tedy TOP 09 – je to tak? Co pokládáte za nejzásadnější, aby se povedlo?
Já mám jako právník na starosti oblast justice a spravedlnosti. V moderním státu, o který usilujeme. V souvislosti s tím, o čem tady mluvíme, je ten důraz na právní stát pro mě prioritní. Dodržování práva, jeho vymahatelnost vůči všem – nikoli jen vůči malým, ale právě i těm velkým hráčům. To je zásadní. Mám totiž dojem, že zejména v posledních letech se to právo vymáhalo selektivně – jen vůči někomu. To by mělo být narovnáno.
Za priority však uznávám i ochranu liberálních hodnot parlamentní demokracie, zastupitelské demokracie. Víme už, že je tady jisté politické hnutí a jeho předseda ve své knize píše, že by zrušil zastupitelstva na krajích, taky Senát, snížil by počet poslanců. Proto říkám, že pokud je Senát pojistkou parlamentní demokracie, je důležitý právě pro to, aby nerozhodoval pak třeba už jen jeden člověk. Je určitě zvyklý rozhodovat o všem ve firmě, tak chce rozhodovat i v naší zemi. To by se mu splnit nemělo, proto v těchto volbách jde o hodně.
Občané si musí uvědomit, zda chtějí být součástí holdingu Andreje Babiše nebo zda chtějí žít v parlamentní demokracii. Samozřejmě se všemi klady i zápory – to nelze zastírat. Je třeba, aby se v rámci demokratické diskuze vylepšovaly základní principy demokracie a nikoli, aby se rušily. Vždyť na těch principech máme postavenou Ústavu.
Přesto všechno ale poslední výsledky průzkumů veřejného mínění Andreji Babišovi přejí. Čím to je podle vás?
Dílem velké míry jeho populismu. Byl součástí vlády, ať v té vládě ale byl nebo už není, choval se téměř vždy spíš jako zástupce opozice. Účelově mění své názory, přizpůsobuje své postoje právě vámi zmiňovaným průzkumům veřejného mínění. Ale jak víme - jedna věc jsou průzkumy a druhá věc pak skutečné výsledky voleb. Je třeba říci, že je tu stále velká skupina nerozhodnutých voličů a na ty my chceme cílit. Chceme skutečně cílit na voliče, kterým jsou blízké hodnoty jako prozápadní směřování, členství v EU i v NATO. To vidím jako velmi zásadní, výrazně mohou totiž rozhodnout o dalším směřování ČR.
Mluvil jste o budování moderního státu, co si pod tím mám jako člověk, rozhodující se komu vhodit lístek do volební urny, představit?
Efektivní stát, který vytváří svobodné podmínky pro lidi, podnikatele a firmy, nikoli stát, jak jsme byli dosud svědkem. Stát, co zavádí jen nesmyslné regulace, které obtěžují život zejména střední třídě. Víte, v ČR máme nyní zhruba 15 tisíc právních předpisů. To je již naprostá džungle, ve které se nevyznají ani odborníci. My chceme, pokud má být v budoucnu schvalována nějaká právní regulace, aby předchozí byla vždy zrušena. A chceme postupně rušit i ty zbytečné regulace. Chceme akceschopnější soudnictví a justici, chceme, aby se lidé domohli spravedlnosti daleko rychleji, než teď. To je důvod, proč chceme zavést závazné lhůty pro soudní rozhodování – zejména v oblasti občanského, obchodního a rodinného práva.
Ruku na srdce, dá se to stihnout za čtyři roky – tedy jedno volební období?
To rušení regulací je skutečně na delší dobu. Ale pokud by se s tím začalo ihned po volbách, samozřejmě to možné pak je.