Toyota se snaží prorazit na trh s auty pro hlupáky

26.10.2017 15:58 | wa pe | Diskuze

Výkonný ředitel Tesla Inc., Elon Musk soustavně označuje vodíkové automobily kvůli jejich energetické náročnosti za vozy pro hlupáky, automobilka Toyota v nich však přesto vidí budoucnost. Jaké má k tomu důvody?

Foto: Michal Setlak

Podle vedení automobilky Toyota mohou elektromobily i auta na vodík v budoucnu úspěšně existovat vedle sebe, a společnými silami tak omezit užívání vozů na fosilní paliva. „Skutečně nevidíme ve vztahu vodíkových aut a elektromobilů hru s nulovým součtem. Nehodláme se vozů na vodíkové palivové články vzdát,“ uvedl pro agenturu Reuters předseda dozorčí rady Toyota, Takeshi Uchiyamada. 

Největší světová automobilka zahájila prodej svého vodíkového vozu Mirai v roce 2014, od té doby se však přízeň trhu výrazně posunula směrem k elektromobilům. Zatímco vodíkových vozů Mirai se doposud prodalo pouze 4 300 kusů, hybridních automobilů Prius Toyota udala 4 miliony.

Uchiyamada uvedl, že Toyota hodlá i nadále investovat do rozvoje obou hlavních technologií alternativního pohonu. Vodíková auta mají podle něj oproti elektromobilům některé výrazné přednosti. Nabití některých elektromobilů může trvat až 18 hodin, přičemž i rapidní režim nabíjení v rozsahu 30 až 40 minut je pro některé spotřebitele příliš. Opakované nabíjení v krátkých odstupech může navíc razantně snížit životnost lithiových baterií. Oproti tomu vodíková auta je možné natankovat během pěti minut. Jejich nevýhodou je ovšem vyšší cena palivových článků a nedostatečná síť čerpacích stanic. V tomto ohledu již Toyota podniká první kroky k nápravě. Společně s Nissan Motor Co, Honda Motor Co či JXTG Nippon Oil & Energy buduje v Japonsku síť čerpacích stanic na vodík, která dnes čítá 91 lokalit. Podle hlavního konstruktéra Toyota Mirai, Yoshikazu Tanaky bude navíc možné prodloužit dojezd vodíkových automobilů na 500 km na jedno natankování ze současných asi 350–400 km.

S nadějí automobilka hledí především na čínský trh, kde například Šanghaj zahájila program výstavby čerpacích stanic na vodík a finančně podporuje vývoj technologie palivových článků.  Šanghaj plánuje, že kolem roku 2025 bude jejími ulicemi křižovat 20 000 osobních vodíkových automobilů a přibližně 10 000 komerčních vozů na vodík. 

Toyota vyvíjí ve snaze prosadit vodíkové technologie také značné úsilí na politické úrovni. Společně s Air Liquide S.A. pomohla založit takzvanou Vodíkovou radu, která si dala za cíl lobovat za vodíkovou technologii mezi politiky. Jejími členy jsou například společnosti jako BMW, Honda, Hyundai, Shell či Total. Hlavní argument Rady je poměrně jednoduchý, v případě výrazného nárůstu počtu užívaných elektromobilů vzroste nárazová poptávka po elektřině. Současná elektrická síť přitom nemá dostatečnou kapacitu pro vykrytí těchto výkyvů, jelikož prozatím není možné skladovat větší objemy elektřiny. Auta na vodík mohou tento problém částečně vyřešit. V noci, kdy je celková spotřeba elektřiny nižší, může být přebytečná energie použita ke konverzi vodíku, který je poté možné snadno uskladnit a přepravovat tak jako je tomu u fosilních paliv. Podobně je možné použít k produkci vodíku přebytečnou elektřinu v době, kdy větrné a sluneční elektrárny dosahují nadprůměrné výkonnosti.

 

Líbil se vám článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál W4T.CZ používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.