Příjmy (Income)
Příjmy jsou veškeré finanční toky přijaté za jednotku času. Obvykle rok. Růst příjmů obvykle znamená růst zisků a to má za následek růst akcií. Pokud se růst příjmů nepromítá do růstu ziskovosti, může jít o předstihový signál budoucího vývoje. Stejně tak pokud se pokles příjmů neprojeví v poklesu ziskovosti, může to znamenat, že společnost je zdravá.
Čistý zisk = Celkové příjmy - celkové výdaje
Net Income = Total Revenue - Total Expenses
Tržby (Sales)
Prodeje znamenají výměnu zboží, nebo služeb společnosti za peníze. Růst, nebo pokles prodejů vypovídá o tom, jak si společnost vedla ve sledovaném období. Růst prodejů by se měl promítnout do růstu zisků. Růst zisků se promítá do růstu cen akcie.
Tržby můžeme také udávat jako procentuální vyjádření příjmů společnosti z prodeje zboží a služeb za sledované období. Sledujeme, jak se zvýšily (snížily) prodeje oproti poslednímu čtvrtletí, případně jak se zvýšily prodeje za posledních 5 let.
Důležitým faktorem je také přepočítaná hodnota tržeb na jednu akcii (Sales Per Share). Výpočet provádíme takto:
Tržby na akcii = (Tržby- Slevy a vrácené zboží) / akcie v oběhu
Sales Per Share = (Sales - Discounts and Returns)/Shares Outstanding
Návratnost aktiv (Return on Assets - ROA)
Tento indikátoru ukazuje, jak je společnost zisková vzhledem k velikosti svého majetku. Tento poměr nám dává představu o tom, jak je management společnosti úspěšný v tvorbě zisku v rámci svých aktiv. Počítá se z ročních výnosů a celkového majetku. Například, pokud společnost má 100.000 dolarů v celkových aktivech a generuje 5.000 dolarů čistého příjmu, jeho ROA je 5.000 / 100.000 = 0,05 nebo 5%.
ROA se liší podle odvětví, ale obecně platí, že čím vyšší je ROA, tím lépe. Padající ROA je téměř vždy problém, ale investoři a analytici by měli mít na paměti, že ROA nepočítá s nesplacenými závazky a může indikovat na vyšší úroveň zisku, než ve skutečnosti je.
ROA = Čistý příjem / Aktiva celkem
ROA = Net Income / Total Assets
Návratnost vlastního kapitálu (Return on Equity – ROE)
Měří efektivitu společnosti v poměru k množství kapitálu. ROE je míra efektivity. Rostoucí ROE naznačuje, že společnost se zvyšuje schopnost generovat zisk bez potřeby velkého množství kapitálu. Odhaluje, jak velký zisk podnik generuje s penězi akcionářů. Jinými slovy, čím vyšší ROE, tím lépe. Padající ROE je obvykle problém.
Je však důležité poznamenat, že v případě, že hodnota vlastního kapitálu klesá, ROE jde nahoru. Takže, odpisy a zpětné odkupy akcií mohou uměle ROE zvýšit. Stejně tak vysoká úroveň zadlužení může uměle zvýšit ROE, čím větší dluh společnost má, tím má méně vlastního kapitálu a tím vyšší je jeho ROE.
Některá odvětví mají tendenci mít vyšší výnosy z vlastního kapitálu, než ostatní. Jako výsledek, srovnání návratnosti vlastního kapitálu jsou obecně nejvýznamnější komparace v rámci stejného odvětví.
ROE = Čistý příjem / Vlastní kapitál
ROE = Net Income/Shareholders' Equity
Návratnost investic (Return on Investnment – ROI)
Návratnost investic měří efektivitu investice. Číslo znamená, kolik procent z investice se vrátí každý rok. Při návratnosti investic 25 % se celá investice vrátí za 4 roky. Počítá se podle vzorce:
ROI = (Čistý zisk / Investiční náklady) x 100
ROI = (Výnos z investice – Náklady na investice / Investiční náklady)
ROI = (Gain from Investments – Cost of Investments) / Cost of Investment
ROI = (Net Profit / Cost of Investment) x 100
Hrubá marže (gross margin)
Hrubá marže představuje procento celkových příjmů z prodeje, které si společnost zachová po vynaložení přímých nákladů spojených s výrobou zboží a služeb. Vyjadřuje procentuální úspěšnost zhodnocení prodeje zboží. Čím větší marže tím lepší pro zisky společnosti.
Hrubá marže = (Příjmy – Náklady na prodané zboží) / Příjmy
Gross Margin = (Revenue – Cost of Goods Sold) / Revenue
Provozní marže (operating margin)
Provozní marže měří velikost nákladů společnosti na výrobu zboží, nebo poskytování služeb. Společnost pro výrobu musí nakupovat suroviny, vyplácet mzdy, platit fixní i provozní náklady, úroky, splácet dluhy, atd. Z výše provozní marže se zjišťuje, jak veliký zisk společnost generuje ze své výroby. Provozní marže je měřítkem ziskovosti. Ukazuje, kolik zbude z každého dolaru příjmů po započtení provozních nákladů a nákladů na prodané zboží.
Provozní marže = Provozní zisk / příjmy
Provozní marže = Provozní výnosy / čistí tržby
Operating Margin = Operating Earnings / Revenue
Operating Margin = Operating Income / Net Sales
Zisková marže (profit margin, net profit margin)
Vyjadřuje, jak veliký zisk přinese společnosti jeden vynaložený dolar.
Zisková marže = (Celkové tržby - Celkové náklady) / Celkové tržby
Profit Margin = (Total Sales - Total Expenses) / Total Sales